Szukaj na blogu

środa, 28 marca 2012

Kacapoły - danie regionalne z kolbuszowszczyzny

Dziś chciałam Wam zaproponować danie regionalne z mojego terenu! Jest ich kilka i w najbliższym czasie zamieszczę jeszcze przepis na kapustę zimiocaną, inaczej ziemniaczaną.

Ale dziś mowa o KACAPOŁACH, które do dziś są przygotowywane w wielu domach z mojego regionu! wchodząc w linka możecie poczytać trochę o kolbuszowszczyźnie:) Zapraszam do lektury, a szczególnie do odwiedzenia naszego Skansenu

A wracając do tematu:



Tego trzeba spróbować!

Moja mama robi je od wielkiego święta.

Dlaczego? 

Dlatego, że są bardzo czaso i pracochłonne:(

Są za to wyśmienite i moja rodzina je uwielbia!

To połączenie pyzy z pierogiem ryskim:) (według mnie)

Smak niepowtarzalny!!! w żadnym innym daniu go nie znajdziecie!:)




 A oto przepis:
  •  1 kg ziemniaków surowych
  • 25 dkg ziemniaków gotowanych
  • 1 jajko
  • sól
  • pieprz 

Ziemniaki obrać i zetrzeć na tarce o drobnych oczkach. Odczekać, aż się ustoją i odcisnąć przez gęstą gazę, albo zwykłą pieluszkę tetrową. Domieszać ziemniaki ugotowane, przetarte przez gęste sito. Wyrobić ciasto dodając ustany krochmal, z naczynia po odlaniu odciskanej wody, jajo, pieprz i sól. 


Na farsz serowy:

  • 1/2 kg ziemniaków
  • 30 dkg białego sera
  • 1 duża cebula
  • sól
  • pieprz

Obrane ziemniaki ugotować i zemleć razem ze serem i usmażoną cebulką. Dodać pieprz i sól do smaku.

Przygotowanie Kacapołów:

Z masy ziemniaczanej formować placki wielkości dłoni i nakładać na nie po łyżce farszu serowego. Zakładać brzegi masy ziemniaczanej do środka formując owalne pulchne placki. Wrzucać na gotującą się wodę i gotować ok. 20 min.
Podawać ze stopioną słoninką, boczkiem lub drobno pokrojoną cebulką.







Smacznego:)

12 komentarzy:

  1. nie znam się zbytnio na kuchni regionalnej, dlatego tak lubię posty jej poświęconej !
    Szana,
    zapraszam do siebie,
    www.gastronomygo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. podobne danie znam ale pod inną nazwą, która akuratnie wyleciała mi z głowy, ale Twoja na bank bardziej mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nazwa jak nazwa:) ale smak potrawy... mmm:)

      Usuń
  3. Potwierdzam, że pyszne, bo jadam je czasami:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Ja niestety dość rzadko ostatnio, ale to dlatego że sa pracochłonne:( Za to przepyszne!

      Usuń
  4. wow, nigdy nie jadłam - wielkie dzięki za ten wpis, lubię poznawać nowe dania:)

    OdpowiedzUsuń
  5. W moim rodzinnym domu gotowało się je od zawsze, tylko my nazywamy je "szwabskie pierogi"...jest to danie, którego smak przywołuje wspomnienia z dzieciństwa

    OdpowiedzUsuń
  6. Anonimowymaja 10, 2013

    u mnie babcia formuje je w kule. pychota

    OdpowiedzUsuń
  7. Istne cudo! Można też robić małe kulki i podawać z mlekiem, wolę z serem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. pycha, ale ja robię je tylko z surowych ziemniaków z niewielką ilością mąki ziemniaczanej (wtedy nie rozpadają się przy gotowaniu).zdaje się że w innych regionach Polski są nazywane kartaczami... ale u mnie w domu to też kacapoły.

    OdpowiedzUsuń
  9. u nas nazywają się kartacze ale robi się z farszem mięsnym ...

    OdpowiedzUsuń

Miło mi będzie, jeśli zostawisz komentarz.
Proszę nie zapomnij się podpisać. Anonimowe komentarze nie będą publikowane.
Dziękuję

Blogger
"Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia". Art. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. nr 24 poz. 83).