Przejdź do głównej zawartości

Kacapoły - danie regionalne z kolbuszowszczyzny

Dziś chciałam Wam zaproponować danie regionalne z mojego terenu! Jest ich kilka i w najbliższym czasie zamieszczę jeszcze przepis na kapustę zimiocaną, inaczej ziemniaczaną.

Ale dziś mowa o KACAPOŁACH, które do dziś są przygotowywane w wielu domach z mojego regionu! wchodząc w linka możecie poczytać trochę o kolbuszowszczyźnie:) Zapraszam do lektury, a szczególnie do odwiedzenia naszego Skansenu

A wracając do tematu:



Tego trzeba spróbować!

Moja mama robi je od wielkiego święta.

Dlaczego? 

Dlatego, że są bardzo czaso i pracochłonne:(

Są za to wyśmienite i moja rodzina je uwielbia!

To połączenie pyzy z pierogiem ryskim:) (według mnie)

Smak niepowtarzalny!!! w żadnym innym daniu go nie znajdziecie!:)




 A oto przepis:
  •  1 kg ziemniaków surowych
  • 25 dkg ziemniaków gotowanych
  • 1 jajko
  • sól
  • pieprz 

Ziemniaki obrać i zetrzeć na tarce o drobnych oczkach. Odczekać, aż się ustoją i odcisnąć przez gęstą gazę, albo zwykłą pieluszkę tetrową. Domieszać ziemniaki ugotowane, przetarte przez gęste sito. Wyrobić ciasto dodając ustany krochmal, z naczynia po odlaniu odciskanej wody, jajo, pieprz i sól. 


Na farsz serowy:

  • 1/2 kg ziemniaków
  • 30 dkg białego sera
  • 1 duża cebula
  • sól
  • pieprz

Obrane ziemniaki ugotować i zemleć razem ze serem i usmażoną cebulką. Dodać pieprz i sól do smaku.

Przygotowanie Kacapołów:

Z masy ziemniaczanej formować placki wielkości dłoni i nakładać na nie po łyżce farszu serowego. Zakładać brzegi masy ziemniaczanej do środka formując owalne pulchne placki. Wrzucać na gotującą się wodę i gotować ok. 20 min.
Podawać ze stopioną słoninką, boczkiem lub drobno pokrojoną cebulką.







Smacznego:)

Komentarze

  1. nie znam się zbytnio na kuchni regionalnej, dlatego tak lubię posty jej poświęconej !
    Szana,
    zapraszam do siebie,
    www.gastronomygo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. podobne danie znam ale pod inną nazwą, która akuratnie wyleciała mi z głowy, ale Twoja na bank bardziej mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nazwa jak nazwa:) ale smak potrawy... mmm:)

      Usuń
  3. Potwierdzam, że pyszne, bo jadam je czasami:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Ja niestety dość rzadko ostatnio, ale to dlatego że sa pracochłonne:( Za to przepyszne!

      Usuń
  4. wow, nigdy nie jadłam - wielkie dzięki za ten wpis, lubię poznawać nowe dania:)

    OdpowiedzUsuń
  5. W moim rodzinnym domu gotowało się je od zawsze, tylko my nazywamy je "szwabskie pierogi"...jest to danie, którego smak przywołuje wspomnienia z dzieciństwa

    OdpowiedzUsuń
  6. Anonimowymaja 10, 2013

    u mnie babcia formuje je w kule. pychota

    OdpowiedzUsuń
  7. Istne cudo! Można też robić małe kulki i podawać z mlekiem, wolę z serem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. pycha, ale ja robię je tylko z surowych ziemniaków z niewielką ilością mąki ziemniaczanej (wtedy nie rozpadają się przy gotowaniu).zdaje się że w innych regionach Polski są nazywane kartaczami... ale u mnie w domu to też kacapoły.

    OdpowiedzUsuń
  9. u nas nazywają się kartacze ale robi się z farszem mięsnym ...

    OdpowiedzUsuń
  10. Miła Pani Jolanto. Urodziłam się w Rzeszowie i całe życie myślałam że to kacypoły. teraz Pani zabiła mi ćwieka bo nie wiem czy to nie hiperpoprawność, która np. mieszkańcom Mazowsza nakazuje mówić "opata" za miast łopata. Nie mówi się bowiem łokno czy łociec.
    Muszę poszukań u mądrzejszych niż ja. Miło że opublikowała Pani ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dobre ze słodkim serem i niesmażonym masłem. Spróbujcie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Witaj miły gościu :)
Dziękuje za odwiedziny :)
Jeśli masz pytanie do przepisu, zadaj je tutaj, a ja postaram się odpowiedzieć na nie w jak najkrótszym czasie.
Pozdrawiam,

Jola

Popularne posty z tego bloga

Sałatka z tortellini

Po kilku tygodniach milczenia na blogu, powracam z przepyszną sałatką z tortellini i pora. Bardzo szybka, łatwa i  nieco inna niż te które jadłam do tej pory. Polecam :)  Składniki na sporą porcję (ok. 8 - 10 osób)

Syrop z sosny

Pierwszy raz robię go sama. Pędy zbierałam w lesie z dala od szosy, i Wam radzę to samo, ponieważ nie wolno ich myć przed zasypaniem cukrem najlepiej, aby nie miały zanieczyszczeń.

Jeżyna - konfitura, dżem...

 Tym razem za szkłem zamknęłam jeżynę.

Rolada serowa

Przepis na tą przystawkę otrzymałam od mojej sąsiadki Pani Bogusi:) Wspaniała przegryzka do piwka, ale też świetnie nadaje się na kanapki.

Ciasto ala 3 - BIT na biszkopcie

Ciasto które znika tak samo szybko jak To Zanim zdążyłam się obejrzeć w blaszce ostał się jeden jedyny kawałek ten ze zdjęcia. Pomimo tego że nie ma pięknej fotki jest warte wypróbowania. dzieci były nim zachwycone. Polecam!    Na biszkopt: 4 jajka 6 łyżek cukru kryształu 3 łyżki mąki pszennej  1 łyżka mąki ziemniaczanej 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia